Afgelopen zondag (24 maart) waren wij uitgenodigd om de voorstelling Talking Hands van Het Filiaal theatermakers te gaan bekijken in de Podium Hoge Woerd. Een bijzondere voorstelling hebben we vooraf al kunnen lezen, want naast spel, muziek en video is ook gebarentaal geïntegreerd in deze voorstelling.
Doelgroep
Deze middag ben ik op pad met Maxime, mijn dochter van 11 jaar. We hebben een goede plek in het midden van de zaal en het publiek is een gemêleerd gezelschap. Het is de première met genodigden, er zijn ouders en kinderen, maar ook best wel wat volwassenen. Al in de foyer zagen we gebarentaal gesproken worden, dus we zijn heel benieuwd hoe ze dit in de voorstelling gecombineerd hebben. De voorstelling is geschikt voor iedereen (en dus ook voor doven of slechthorenden) vanaf 9 jaar.
Gebarentaal
De voorstelling start door een van de spelers met gebaren. “Ojee, gaan we dit kunnen volgen” is de eerste gedachte, maar al snel blijkt van wel en gaan de spelers over in gesproken taal. Een van de spelers, Mauricio, is ook gebarentolk en legt al snel uit dat hij alle tekst zal vertalen, tijdens, maar bijvoorbeeld ook voor of na een scène.
Muziek en video op het podium
Het Filiaal Theatermakers staat bekend om het live voor je neus met de gemaakte video een voorstelling te maken. Ook in Talking Hands zien we dit gebeuren. Er wordt veel gefilmd met de camera en het beeld wordt meteen op het grote scherm getoond. Ook de muziek wordt op het podium gemaakt. Gábor Tarján en Jawa Manla spelen live op het podium.
En waar gaat de voorstelling dan over?
Eerst proberen we nog het grote verhaal te ontdekken, maar al snel laten we het los, want het gaat over handen, maar dan in verschillende verhaallijnen. Zo hebben we de Handleiding met leuke woordgrapjes en weetjes over handen, de handen die elke dag op reis gaan, dromen en dingen meemaken. En de ontdekking van een Franse grot met tekeningen van vroeger, van dieren, maar ook van handen. Het Franse landschap wordt gevormd door liggende armen en een plukje groen. Verrassend dat je je meteen in Frankrijk waant. Knap hoe ze de video combineren en hiermee het decor neerzetten.
En het schaalmodel was ook een topper! Waar mijn dochter meteen over zei: “Hier moet je een foto van maken om te laten zien!” Maar foto’s maken tijdens een voorstelling is natuurlijk ‘not done’ en zo verklappen we ook nog niet alles! De korte stukjes passen perfect bij de doelgroep van 9 jaar en ouder. Zij zijn gewend om korte tiktoks of shorts te kijken. Als volwassene geef je je er aan over en laat je je verrassen!
Muziek
Ons favoriete onderdeel in de voorstelling is toch wel de muziek, want wat kan Jawa mooi zingen en spelen. Ze speelt de Ud. Een Arabische luit, het lijkt een beetje op de gitaar. En haar zang omlijst de scenes met gevoelens. Arabische muziek kent veel meer toonladders dan Westerse muziek en elke toonladder heeft een andere gevoelswaarde. Ze voegt echt iets toe aan deze voorstelling. Thuis zoeken we haar meteen op het internet!
Wij vonden het een zeer mooie voorstelling en hebben er in de auto nog even over nagepraat. Er gebeurt heel veel op het podium, er is veel te zien en te horen. We raden dan ook zeker aan om met kinderen van 9 jaar of ouder hier naartoe te gaan. Geen kinderen in die leeftijd? Ga dan gewoon zelf en laat je verrassen door pratende handen!
De voorstelling is bij ons in de buurt te zien op de volgende data:
Zondag 14 april De Lieve Vrouw, Amersfoort
Zondag 21 april De Kom, Nieuwegein
Dinsdag 30 april Stadsschouwburg Utrecht
Voor meer informatie en kaartverkoop ga je naar de website van het Filiaal Theatermakers.